torsdag 14. juli 2011

Dag 5: Clearwater - Orlando

Selv om ikke hotellet var på topp ble det ei god natts søvn. Det meste av Clearwater fikk vi utforsket kvelden før, så vi satte likegodt kursen mot Orlando rett etter frokost. Etetrsom vi kom såpass tidlig til Orlando ville vi utnytte dagen så på impuls tok vi turen til disney-parken Epcot.

Porten inn til Walt Disneys magiske verden

Epcot er delt i to deler, future world og world showcase. Future world er teknologi og disney-inspirerte aktiviteter. Her var vi blant annet på en ”undervannstur” med Nemo, på 3D kino med Michael Jackson (en film fra midten på 80-tallet, og Torgeir syntes at teknologien nok har kommet litt lenger i dag. Mona, på den andre siden, ble imponert av det hele) og tidsreise fra fortid til framtid. Veldig mange av aktivitetene gikk på å være med tog eller båt – det var altså relativt bedagelig.

World showcase består av en rekke paviljonger med tema fra 11 forskjellige land. Norge er ett av landene som er representert. Der var vi med på en båttur i et vikingskip. På ferden møtte vi vikinger og troll; altså slike ting som vi til daglig ser i Norge. På slutten, etter båtturen, var det en 5 minutters informasjonsvideo om Norge. Om Norge på 80-tallet. Fikk blant annet se PCer fra før Mona var født i noe som de i filmen prøvde å presentere som høyteknologisk. Rett og slett flaut å være nordmann når man blir framstilt slik. I den norske paviljongen jobbet det veldig mye norsk ungdom så når vi skulle bestille lunsj fikk vi pratet litt fjas med nordmennene i disken. Flott!

Torgeir utenfor Amerikas paviljong. Amerikanerne kunne by på patriotisk sang og patriotisk skuespill. Akkurat det man kan forvente av en amerikaner.

Etter en lang dag i parken var det godt å ta turen til et hotell som så fint ut fra utsiden og i resepsjonen. Og bedre skulle det bli, for idet vi sjekker inn får vi beskjed om at det står en koffert og venter på oss. Tror ikke vi noen gang har vært så glade for å se en ussel koffert før, men denne gangen var det rett og slett lykke. Vi halte med oss den bereiste kofferten (som hadde reist Trondheim – Amsterdam – Paris – Miami – Orlando i følge alle lappene som hang på den) opp på et fint og flott rom i 4. etasje. Der var det bare å slenge seg på den to meter breie king-size senga og slappe av.

Man må foresten for all del ikke henge fra seg klær fra sprinkleranlegget. Mon tro hvorfor?

Etter en liten avslapning på rommet tok vi turen ut for å finne noe å spise. Vi endte isteden opp på et, ifølge Mona, monsteroutlet med alle merkebutikker du kan tenke deg – og enda noen flere. Ettersom vi var nokså slitne ble det bare med litt vindusshopping, men hit skal vi nok tilbake for å svi av litt penger… etter vindusshoppinga bestemte vi oss for å dra tilbake til hotellet for å få oss litt middag og planlegge neste dags utflukter…