onsdag 18. februar 2009

Kosice

Valentiesday uten kjæreste er ikke så særlig gøy. Hvertfall ikke når det er reklame for valentine overalt, valentine fester og valentine ditt og datt. Derfor bestemte de fire Norwegian-girls'ene seg for å reise litt.

Klokka 11 troppet fire spente jenter opp på tog/buss stasjonen for å se om det gikk noe tog/buss til Kosice i den nærmeste framtid. Toget skulle gå om 30 minutter så vi gikk til damen i bilettluka og forlangte
štyri tickets for Kosice, nie študent. Lett blanding av slovakisk og engelsk, men vi fikk da de fire bilettene. De kostet foresten 1.38 euro per stykk, altså nesten en 10'er.

Vel framme i Kosice ble det litt gåing i gatene, men ettersom det var lørdag stengte butikkene klokka 12. Det snødde lett og var kalt så vi bestemte oss for at vi ville være innendørs.

Men før vi var klare for shopping måtte vi spise, og vi hadde hørt rykter om en McDonalds i byen. Vi gikk etter de ørtenbørten McDonalds-skiltene og kom til slutt farm til en fin resturant. Jeg tror aldri det har vært så godt med burger noen gang!

Når vi så var gode og mette var vi klare for shopping. Vi spurte oss rundt etter et kjøpesenter, men det er lettere sagt enn gjort å finne noe her for stort sett ingen snakker engelsk. Til slutt fannt vi en mann inne i en aviskiosk som snakket bra engelsk og han fortalte at vi kunne dra til senteret Optima, men da måtte vi ta buss. Fornøyde med svaret tok vi til å gå mot buss-stasjonen. Men, da vi kom dit kunne ikke damen i informasjonen snakke engelsk. Men etter en stund fikk vi da forklart hva vi skulle og hun skrev på en lapp når bussen skulle gå - og det var mange timer til. Litt slukkøret gikk vi ut fra buss-stasjonen.
Heldigvis ligger togstasjonen like ved så vi bestemte oss for å gå innom der også for å høre med noen. Etter å ha snakket med mange forskjellige folk og fått mage forskjellige svar fannt vi ut at det umulig kunne være sååå langt til kjøpesenteret så vi bestemte oss for å ta taxi. Utenfor stasjonen sto det flere taxier fra flere forskjellige selskap, vi bestemte oss for å ta den fineste bilen. Mannen snakket pittelitt eneglsk og forstod hvor vi ville, han ville kjøre oss dit for 7 euro. Vi satte oss inn og hadde en fin guidet tur gjennon Kosice.
Senteret (som jeg glemte å ta bilde av...) var stort! Lykkelige gikk vi inn i bygget og stormet fra butikk til butikk i villt shoppinghumør. Når vi kom langt inn i bygget kom vi til en stor åpen plass hver et skulle være valentines-underholdning, dans.

Etter å ha sett lenge på de flinke danserne, spist litt mat og shoppet litt mer tok vi taxi tilbake. Kjøpte biletter med toget og tok til å vente. Og vente. Og vente. Toget vårt ble nemmelig forsinket. Da sto vi der da. Slitne å trøtte på stasjonen. Ikke var det noe sted å sitte, det stinka en blanding av øl og urin, og fulle gamle menn sto rund oss på alle kanter og sov. Koselig.
Menmen, vi kom oss da hjem etterhvert. 11 timer etter vi begynnte på reisen tumlet vi slitne og trøtte inn på rommene våre.