søndag 8. mars 2009

Svinia

Fredag var vi på besøk på en skole i Svinia. På denne skolen er det en blanding mellom Slovakere og Sigøynere som går, men jeg fikk inntrykk av at de fleste dog var sigøynere. Deler av skolen var kjempefin fordi etter at Slovakia ble medlem av EU får de tildelt mye penger til balndt annet skoler. Andre deler av skolen derimot var ikke direkte pen, og det virket som om de ikke var så prioritert.

Selve turen til Svinia var en kjempeopplevelse. Barna/ungdommene var herlige! Og, jeg tror jeg aldri i hele mitt liv har vært så blond og vakker før. Sigøynerne er jo mørke i hud og hår så blonde folk med fregner er en atraksjon.

Sigløynere er et lite sjenert folkeslag og før vi gikk inn til dem fikk vi beskjed fra lærern vår om at vi måtte være forberedt på at vi kom til å bli stirret på. Om en sigøyner har lyst til å se på deg, så ser han på deg uten blygsel.

Her er noen bilder fra besøket!

Litt stor PC for den lille gutten?

YouYube er fint å holde med på i datatimen. Barn i Slovakia er ikke så ulike barn i Norge gitt.


"Vårt arbeid"
Skolen i Svinia er kjent for å lage fantastisk mye fint kreativt arbeide sammen med barna. Under besøket fikk vi se masse fine ting som barna har leget som var hengt opp på veggene.


Ettersom dette er en relativt fattig skole må barna ofte ta med seg midler hjemmefra (eller læreren kjøpe) for å lage ting. Her er det tatt ibruk avispapir for å lage ansikter.


Her holder de på å lage en mann ut av tomme esker som de limer sammen og maler på.

1 kommentar:

  1. Slovakerne ser ut til å være bedre til å tegne og male i barneskolen enn jeg er i tyveårene. Aj aj. Sier det mest om meg eller Norge, tro? Jeg skylder på Norge -- dårlig kreative inspirasjon! Se det hørtes fint ut! ;)

    Ser ut til at det var en morsom og lærerik ekskursjon da! :)

    SvarSlett